دوشنبه ٠٩ اسفند ١٣٩٥
زمانبندی کارگاه های اسفندماه
گزارش درصد مشارکت اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه در مجازی سازی دروس
دستورالعمل استاندارد تولید محتوای الکترونیکی
دستورالعمل برگزاری دوره آموزش مداوم غیرحضوری
دومین جلسه بررسی مالکیت فکری و مادی محتوای الکترونیکی برگزار شد
26 دی 1395 ساعت 7 صبح با ما همراه باشید: ژورنال کلاب الکترونیکی با عنوان" Online Cardiology"
کارگاه شماره 1 مرکز آموزش مجازی در دانشکده پزشکی برگزار شد
فراخوان جشنواره سلامت و یادگیری در نظام های الکترونیکی (سینا)
جلسه بررسی مالکیت فکری و مادی محتوای الکترونیکی برگزار شد
برنامه کارگاه های زمستانی
فراهم شدن دسترسی آزمايشی به مجموعه 33 عنوان از مجلات ناشر BMJ
نشست صمیمانه معاون آموزشی دانشکده پزشکی و مرکز آموزش مجازی دانشگاه

 تاریخچه آموزش از راه دور در جهان

آموزش از راه دور سابقه ای نسبتاً طولانی دارد که به اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی بر می گردد، زمانی که نخستین مدارس مکاتبه ای در اروپا به وجود آمد و از طریق پست به آموزش تندنویسی و زبان های خارجی ‏پرداختند. این رویکرد آموزشی با توجه به پیشرفت های چند دهه اخیر در زمینه علوم و فناوری گسترش یافته و هم اکنون تا حد استفاده از انواع فناوری ‏ها، محصولات چند رسانه ‏ای و شبکه های مخابراتی و اینترنتی قوی پیشرفت نموده و به آموزش الکترونیکی و مجازی منجر شده است (1). در جدول زیر تاریخچه آموزش از دور ذکر شده است (2).

جدول1. تاریخچه آموزش از دور (برگرفته از هارپر و همکاران، 2004: 587؛ اوی و همکاران، 2012: 123)

سال

ویژگیها

وقایع مهم

1900-1700     

- استفاده از پست برای ارایه محتوای آموزشی

- استقرار سیستم پستی آمریکا

1960-1920

- آموزش مکاتبه ای

- استفاده از رادیو و تلویزیون برای آموزش مکاتبه ای

- استفاده از آموزش مکاتبه ای در آموزش عالی

- تصویب قوانین مورد نیاز برای حضور شاگردان در مدارس مختلف ایالات آمریکا

- استفاده از آموزش مکاتبه ای در ارتش

1980-1970

-  استفاده از فیلم های از پیش ضبط شده

-  استفاده از نوارکاست

-  استفاده از تعداد محدودی کانال های آموزشی

-  اشتراک اطلاعات

 

1990-1980

- کنفرانس از دور

- دستگاه های ضبط ویدئویی ارزان

- شبکه های کابلی 

- برنامه های تلویزیونی متعدد

- ظهور کنفرانس از راه دور آرپانت (Arpanet  و انتقال آن به شبکه جهانی وب

1990

- کامپیوترهای ارزان

- دسترسی بیشتر به فناوری

- استفاده از اینترنت در کلاس های درس

- استفاده از یادگیری از دور در بخش خصوصی،بیشتر موسسات آموزشی و تجاری

- آموزش مبتنی بر کامپیوتر (CBT)

- ارتباط همزمان و ناهمزمان

(Synchronous and asynchronous communication)

 

- تسلط شبکه جهانی وب

- ضرورت فناوری بی سیم (wireless technology)

- اختصاص بودجه بیشتر از طرف بخش صنعت و دانشگاه های خصوصی

 

2009-2008

- گسترش یادگیری الکترونیکی به تمام نقاط دنیا

- توسعه و به کارگیری یادگیری الکترونیکی در بیشتر کشورهای در حال توسعه

2011-2010

- ایجاد پلت‏ فرم‏ های یادگیری الکترونیکی

- استفاده‏ از Web2.0 برای ایجاد محیط های یادگیری الکترونیکی

 

تاریخچه آموزش از راه دور در ایران

آموزش از راه دور در ایران برای نخستین بار در دانشگاه ابوریحان بیرونی (1350) به شیوه مکاتبه‌ای تاسیس شد، پس از آن بهره گیری از ابزارهای شنیداری-دیداری شامل نمایش اسلاید و فیلم های آموزشی در کلاس درس و تلویزیون به عنوان رسانه آموزشی مورد توجه قرار گرفت و رسماً به امر آموزش همگانی در سراسر کشور پرداخت. در پایان دهه هفتاد آموزش مجازی در دستور کار دانشگاه های دولتی قرار گرفت و پروژه ‏های تحت این عنوان آغاز شد. از جمله دانشگاه های پیشرو در زمینه آموزش مجازی دانشگاه های خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، امیرکبیر و علم و صنعت هستند. از بین دانشگاه های علوم پزشکی پیشرو در زمینه آموزش مجازی از دانشگاه‏ های تهران، شیراز، مشهد و ایران می توان نام برد (2).

 

1. Harper K.C. et al. Distance learning, virtual classrooms, and teaching pedagogy in the Internet Environment. Technology in Society.  2004. Vol. No.26: 585–598.

2. Oye, N. D.et al. the Impact of E-Learning on Students Performance in Tertiary Institutions. April 2012. Vol.2, No.2. 121-130.

3. Pars E- learning Centre. E- Learning. 2015. Available from: http://elearnpars.org/article-distance-learning.html.

 

بیشتر بدانیم