دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences


آموزش پاسخگو
آموزش مجازی
ارزشیابی
برنامه ریزی آموزشی
پژوهش در آموزش
رسانه و انتشارات
رشد و بالندگی اعضای هیئت علمی
رهبری آموزشی


دانش پژوهی
دبیرخانه تحول و نوآوری
هماهنگی دفاتر توسعه

مصاحبه با دکتر سودابه وطن خواه در خصوص اهم اقدامات جاری و برنامه های پیش رو این مدیریت تا پایان سال ۹۷

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۳/۱۳ | 
دکتر سودابه وطن خواه مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اهم برنامه های توسعه ای در سال ۹۶ را به شرح ذیل اعلام داشت:

در ابتدا نیاز به توضیح است که این مدیریت در سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور به طور مستقل شامل دو مدیریت امور آموزشی و مدیریت تحصیلات تکمیلی است ولی در راستای اصلاح ساختار و کاهش سطوح مدیریتی دو مدیریت مذکور در یک مدیریت فعلی شکل گرفته (کاهش هزینه) لذا از اهم برنامه های توسعه ای این مدیریت در سال ۹۶ می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
۱-اصلاح و ارتقای فرایندهای آموزشی در حوزه مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی
۲-اجرای دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی ویژه اعضای هیات علمی و دوره کارشناسی ارشد مجازی سلامت جامعه نگر ویژه مربیان بهورز در راستای توسعه سرمایه انسانی نظام سلامت کشور
۳-انجام امور مربوط به حمایت های مالی از پایان نامه های دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی شهریه پرداز، تدوین شیوه نامه انجام امور پایان نامه دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی سایر دانشگاهها در جهت اهداف توسعه آموزش علوم پزشکی پاسخگو و عدالت محور
۴-ظرفیت سازی تحصیل همزمان دانشجویان در برنامه های بین رشته ای (پذیرش دستیار پژوهشگر، پذیرش MD-MPH ، MDبه همراه آموزش پزشکی مجازی و پذیرش یک نفر دانشجوی MD-Ph.D در رشته سیاستگذاری سلامت برای اولین بار در کشور)
۵- راه اندازی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت پرستاری و رشته میکروب شناسی مواد غذایی
۶-راه اندازی دوره فلوشیپ استرابیسم، طب خواب، سرو گردن، روانپزشکی سالمندی
 
همچنین دکتر وطن خواه برنامه های پیش روی مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی را تا پایان سال ۹۷ به شرح زیر (علاوه بر فعالیت های مستمر اداره خدمات آموزشی، تحصیلات تکمیلی، دستیاری تخصصی و فوق تخصصی و دانش آموختگان) اعلام کرد:
۱- بازنگری در ظرفیت پذیرش دانشجو باتوجه به نیازها و پتانسیل جذب و بهره گیری جامعه از آنها
۲- خلق ثروت در عرصه آموزش عالی از طریق جذب دانشجویان غیرایرانی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان ایرانی شهریه پرداز
۳- توسعه و راه اندازی برنامه های آموزش بین رشته ای
۴- تقویت و توسعه همکاریهای ملی و بین المللی در حوزه آموزشی از طریق تنظیم تفاهم نامه ها با دانشگاههای داخل و خارج از کشور
۵- سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت بهینه سازی هدفمند و متوازن آموزش دانشجویان در راستای کارآفرینی ( برگزاری کارگاههای آموزشی کارآفرین و خلق ثروت، فرهنگ سازی مباحث فناوری، برگزاری دوره های آموزشی، همایش و یا سمینارهای مشترک با انجمن های علمی و دانشجویی و تفویض آن به دانشکده ها)
۶- بازدیدهای دوره ای از دانشکده ها و بیمارستانهای تابعه به منظور شناسایی محیطی و طراحی بهینه سازی شرایط در آینده
۷-سیاست اصلاح فرایندها، کاهش هزینه و کاهش زمان فعالیت در ۵ ماه اخیر در این مدیریت که به شرح ذیل خلاصه میگردد:
  • اصلاح فرایند انجام امور تکمیل پرونده ها توسط هر کارشناس در این مدیریت ( بایگانی مدارک توسط کارشناسان ادارات به منظورصرفه جویی در نیروی انسانی و زمان)
  • اسکن تمامی پرونده های راکد و پایان دادن به اسکن تمامی پرونده های دانشکده ها و سایر پرونده ها در ستاد دانشگاه (علاوه بر انجام آن در سالهای اخیر که در برخی دانشکده ها انجام شد)
  • کاهش هزینه مکاتبات و اسکن نامه های گزینش (کاهش هزینه کاغذ در سال، حذف ۰۰۰/۲۰ کاغذ)
  • متناسب سازی نیروی انسانی: کاهش نیروی غیر تخصصی غیر حرفه ای و جایگزینی آن با نیروهای تخصصی
  • کاهش زمان فرایندها از طریق کاهش فرایندهای بوروکراتیک
  • ایجاد درگاه ثبت نام، جهت دریافت هزینه ثبت نام و انتخاب واحد
  • در راستای تحقق عدم تمرکز (تفویض اختیار برخی امور به دانشکده ها)
۸- اصلاح شاخص های رتبه بندی آموزشی دانشکده های تابعه، Ranking دانشکده ها (فعالیت های مرتبط در راد و رخاد و تحصیلات تکمیلی در سطح هر دانشکده)
۹- توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تخصصی و فوق تخصصی (کارگاه های مختلف کارآفرینی، مهارت آموزی و ...)
۱۰- افزایش برنامه های آموزشی فوق تخصصی
۱۱- راه اندازی واحد ارتباط با دانش آموختگان و شروع به کار اخیر این واحد در این مدیریت
۱۲- بررسی راه اندازی کمیته ارتقاء شادابی و انگیزه در دانشجویان
۱۳-بازنگری در مصوبات شورا، بخشنامه های داخلی و آئین نامه های آموزشی
۱۴- راه اندازی سامانه پیام کوتاه یا سامانه بلوتوث هوشمند به منظور ایجاد محیط آموزشی راهبرنده و تقویت شاگردپروری و افزایش تعامل بین استاد و دانشجو
۱۵- دستورالعمل یکپارچه برای پایان نامه و مقالات دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی
۱۶- تهیه بانک اطلاعات وضعیت آموزشی و فضاهای موجود دانشکده ها
۱۷-ارتقای آزمونهای علوم پزشکی (هماهنگی و انجام امور مربوط به برگزاری مرحله دوم آزمون (مصاحبه) دوره دکترای Ph.D رشته های فیزیولوژی، سیاست گذاری سلامت، اقتصاد سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، انفورماتیک پزشکی، اپیدمیولوژی، مهندسی بهداشت محیط، روانشناسی بالینی، مطالعات اعتیاد، علوم سلولی کاربردی و پزشکی مولکولی
۱۸-ساماندهی و تسهیل نحوه پرداخت هزینه انجام پایان نامه ها
 
 
 
 
 


کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 223 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر